Isfahan

11 september 2018 - Izad Khast, Iran

Nu we de tijd aan ons zelf hebben gaan we wat later op pad. Wat we vandaag niet doen kunnen we tenslotte morgen ook nog doen. Eerst naar het Chehel-Sotun-paleis. De hal is helemaal bekleed met spiegelmozaïeken. De muurschilderingen binnen zijn zo helder van kleur dat we ons afvragen of ze niet bijgekleurd zijn. Het vijvertje is 110 meter lang en komt uit bij een terras dat ondersteund wordt door 20 pilaren van cederhout.

We wilden met de taxi naar een wijk waar nog verschillende minaretten stond maar helaas,de taxichauffeur kon het niet vinden. Waar we uiteindelijk aankwamen was geen minaret te bekennen maar het was wel een superleuk wijkje. Lekker wat rondgeslenterd en uitgekomen bij de Jame-moskee.

Eigenlijk wilden we geen moskee meer bekijken maar ja, nu we er toch zijn. Ook al staat deze op de Unesco-lijst, wij vonden hem minder mooi. Door het gebruik van bakstenen oogt hij heel somber. Weinig tegels en mozaïeken. De mirab van bewerkt stucwerk en de houten minbars zijn wel heel mooi.

Het restaurantje wat we vonden serveerde maar een gerecht: brood met een onfris uitziend pretje. We hebben onszelf wijsgemaakt dat het heel fijngemalen gehakt was.

Na de lunch door de joodse wijk gelopen waar niet veel te beleven viel. Behalve dan die man die stopte om ons peertjes te geven. Door de bazaar terug naar onze schilder. Onderweg bij toeval nog een echte stempelaar aan het werk gezien.

Toen we ons kunstwerkje ophaalden gaf de miniaturist aan dat we misschien beter ons visum in Isfahan konden verlengen. Hij wilde kijken of hij kon bemiddelen. ‘s Avonds kregen we een sms van hem dat we morgen naar het visumkantoor moeten gaan. Ons visum wordt dan verlengd ook al is het nog niet verlopen. In de bazaar nog even koffie gedronken en een poos op het plein rondgehangen. De fonteinen waren nu aan en het was intussen gezellig druk. Overal mensen met kleedjes in het gras, kinderen die in de vijver speelden. Toen snel met de taxi terug want we hadden met Ko en Geert afgesproken om te gaan eten.