Isfahan

10 september 2018 - Izad Khast, Iran

Ook al staan we midden in de stad, we hebben best goed geslapen. 0m 10.30 uur gaan we door de goudbazaar naar het Hasht Beshesht-paleis met restanten van mooie oude fresco’s. Toen was het tijd voor cappuccino met cheesecake. Altijd lekker. Onderweg naar het grote plein kwamen langs de winkel van een beroemde miniatuurschilder die ook exposeert in Europa. Toch maar even binnenkijken. Op een stukje kameelbot van 1,5 x 2 cm schilderde hij snel een portretje. Met een vergrootglas kun je heel goed details zoals de baardharen zien. Natuurlijk konden we het niet laten om een schilderijtje van hem te kopen. We hadden niet genoeg geld bij ons dus morgen gaan we het ophalen. En ja, met visa betalen. Het is de eerste keer dat we dat meemaken hier.

Toen naar het beroemdste plein van Iran, het Meyden-e Imam. Het plein is, na het Tiananmen-plein, het grootste ter wereld. Aan het plein liggen 2 moskeeën, een paleis en de bazaar. Ook in dit paleis mooie muurschilderingen en een muziekzaal  waar de wanden en het plafond voorzien zijn van fles-  en vaasvormige nisjes. Dit zorgt voor een prachtige akoestiek. Vanaf het balkon kijk je uit over het plein.

Vroeger mochten in de Lotfullah-moskee ook vrouwen naar binnen, daarom wordt hij ook de vrouwenmoskee genoemd. Omdat het een privé moskee was, zijn er geen minaret en geen binnenplein. De ingang en de koepel zijn met bloemmotieven versierd.

De Jame-Abbassi-moskee geldt als een van de meesterwerken van de islamitische bouwkunst. De koepel is 54 meter hoog; de minaretten 48 meter. Binnen zijn prachtige mozaïeken in vooral blauw, turquoise  en geel. Behalve verschillende gebedsruimten zijn er twee madrassa’s. Op het binnenplein werd gewerkt aan een grote overkapping. Tijdens de feestdagen volgende week is de moskee te klein en wordt er uitgeweken naar de binnenplaats. In de moskee werden we door een mullah op de thee  gevraagd. Interessant gesprek gehad over het wel of niet scheiden van staat en kerk.

Over het plein naar de bazaar. Volgens het boek zou er een straatje zijn waar nog handmatig tafelkleden bedrukt worden. Niet dus, in het hele straatje maar een winkeltje. En die meneer stempelde alleen even voor de bühne. Als de klanten verdwenen stopte hij met stempelen. Terug naar de camper om de Si-o-se Pol brug in de avondzon te zien. Later met een taxi naar de tweede beroemde brug, de Khaju-brug. Hier 4 leuke jonge meiden ontmoet die heel nieuwsgierig zijn naar ons leven in Nederland. Jammer dat er geen water staat in de Zayandehrud-rivier. Dat zou de bruggen nog mooier maken.

Ook weer met de taxi terug; dit keer een vrouwentaxi. Deze taxi’s hebben een vrouwelijk chauffeur. Omdat taxi’s hier vaak gedeeld worden kiezen vrouwen soms voor een taxi die dan alleen vrouwen meenemen. In de winkelstraat schoenen gekocht. Nee, niet voor mij maar voor Henk. In de wijk is een hele reeks fastfood tentjes maar geen andere restaurants. Na veel zoeken toch eentje gevonden. Van buiten leek het niet veel maar binnenviel het mee. Vooral locals, goed eten en lekker bier.