Isfahan-Sureshjan

12 september 2018 - Izad Khast, Iran

Om 8.00 uur met de taxi naar het visumkantoor. Voor we naar binnen mogen worden we gefouilleerd; elektronische apparaten moeten we afgeven. Er zitten al heel veel mensen te wachten maar wij worden doorgestuurd naar boven. We komen bij de directeur vreemdelingenzaken persoonlijk terecht en vullen een formuliertje in. Dan bij de receptie 320.000 rial betalen. Helaas, alleen met bankpas. Geen punt, de jongeman achter ons betaalt en krijgt van ons cash. Nog een kopietje en toen terug naar de receptie om een pasfoto in te leveren en een vingerafdruk te zetten. Het geaccordeerde spul moesten we samen met de paspoorten boven weer inleveren en dan is het wachten.

We besluiten de tijd zinvol te besteden en gaan naar de Armeense wijk. De vuurtempel van de Zoroasters is een nieuw gebouw weggemoffeld tussen flats. Hij is dicht dus we gaan verder naar de Armeense kerken. De Bethlehem-kerk en de Vank- kathedraal zijn aan de buitenkant niet echt spectaculair maar binnen hebben ze beide prachtige, kleurrijke muurschilderingen.

Om 12.00 uur zijn we terug bij het visumkantoor. Als de directeur ons ziet geeft hij de betreffende ambtenaar opdracht onze paspoorten eerst af te handelen. Na een kwartier staan we buiten met een verlengd visum. Nu kunnen we rustig verder reizen zonder zorgen over de uitreisdatum.

We pakken de camper in en gaan naar het Isfahan City Center om de supermarkt te plunderen. En dan gaan we naar het westen richting Farsan. Net buiten Isfahan worden we aangehouden door de politie. Niet om te controleren maar gewoon uit nieuwsgierigheid. Onderweg vinden we een stukje van de weg af een mooi plekje om te overnachten. Morgen zien we verder.

Kilometerstand: 104128