Grens Iran-Quchan (Iran)

23 augustus 2018 - Bishkek, Kirgizië

Iran is drie keer zo groot als Frankrijk en bestaat voor tweederde uit woestijn. De meeste mensen, 70 van de 80 miljoen, wonen dan ook in de steden. Iran is rijk aan grondstoffen: aardolie, gas, koper, diverse mineralen en in 2003 is er uranium ontdekt. Sinds 1979 is Iran een Islamitische republiek. Het rechtssysteem is gebaseerd op de sharia. De bevolking is voor 98% islamitisch, waarvan 89% sjiitisch, en 9% soennitisch. De overige 2% bestaat uit verschillende kleine christelijke gemeenschappen. De officiële taal is Perzisch/Farsi.

Iran wordt wel de bakermat van onze beschaving genoemd. Het Perzische rijk ontstond in de zesde eeuw voor Christus. In de eeuwen erna bereikte het Perzische rijk een enorme macht en strekte zich uit van Egypte in het westen tot India in het oosten en Griekenland in het noorden. De diverse invloeden vanuit alle windstreken hebben hun neerslag gevonden o.a. in de architectuur, de schilderkunst en de literatuur.

Vanmorgen de laatste kilometer naar de grens gereden. Om 9.00 uur begon het feestje aan de Turkmeense kant met een pascontrole. Daarna moesten we 30 kilometer rijden naar de volgende Turkmeense post. Onderweg overal camera’s en wachtposten. Stoppen en foto’s maken was ten strengste verboden. Dan weer pascontrole, controle van de vingerafdrukken, en controle van de auto. Toen moest het papier waar bij binnenkomst de route op ingetekend was gecontroleerd worden. Volgens de ambtenaar klopte het niet; de afstand was geen 669 maar zeker 700 kilometer dus bijbetalen. Toen we dat weigerden omdat wij het niet zo ingevuld hadden, ging het over. Hij zou zijn collega er wel op aanspreken. Daarna auto uitklaren en een paar meter verder rijden.

Na controle of het visum was afgestempeld ging het hek open. Achter het hek is meteen Iraans grondgebied dus wat onwennig gaat het sjaaltje om, en dat blijft de komende weken zo. Meteen paspoortcontrole door de politie. Geparkeerd en weer paspoort ingeleverd voor controle en registratie in het grote boek. De chauffeurs mochten toen verder om de carnet de passage af te geven. Vervolgens wachten op de grote controle op alcohol, drugs en medicijnen. Maar die kwam niet. Na verloop van tijd mochten de bijrijders naar de auto’s en was het weer verder wachten tot de carnet de passage geregeld was. Bij het hek nog even het volgnummer van de carnet laten zien en toen mochten we Iran binnen.

Naar Quchan gereden voor brood en toen naar de camperplaats. We staan bij een parkje aan de rand van de stad. De hele plaats loopt uit om ons en de campers te bekijken. Allemaal fotootje en selfie natuurlijk en de nodige uitnodigingen om te komen eten. Waarschijnlijk staan we vanavond allemaal op instagram.

Kilometerstand: 100845