Göreme

31 oktober 2018 - Merkez, Turkije

Ook vandaag is wandeldag. We willen vandaag via Göreme naar Uchisar lopen. Dat gaat goed tot het bordje naar de El Nazar-kilise. Die staat op ons lijstje dus we volgen het bordje. Een mooi kerkje met een beetje vervelende man die steeds probeert aan je te zitten. Vlak bij het pad staat een wegwijzer naar de Zemi vadisi. En zoals wel vaker laten we ons plan voor vandaag los en gaan we gewoon die kant op. Er volgt een heel mooie wandeling van bijna 6 kilometer langs witte/roze rotsen. Hier zijn veel minder rotswoningen en kerken dan in de Rose Valley. Er komen zo weinig mensen dat er ook geen theepaleizen en restaurants zijn. De route volgt eigenlijk het dal en pas op het eind komt een klim naar straatniveau. Daar zit gelukkig wel een mannetje met een theepot. Na de thee besluiten we door te lopen naar Uchisar zo’n 2,5 kilometer verder. Intussen is het 14.30 uur en we gaan dan ook het eerste restaurant binnen. We kunnen gelijk aanschuiven bij de busladingen die hier zitten.

In Uchisar zit het wijnhuis met de beste wijn uit de omgeving dus daar moeten we even langs. Even geproefd en ook al is het geen tien toch een fles rood en een fles wit gekocht. Verder houden we het bij de Turkse wijn van de Migros.

In Uchisar zijn we natuurlijk de 60 meter hoge rots opgegaan. Vanaf de rots heb je een mooi uitzicht over de omgeving. Vroeger woonde de mensen in de de grotten en tunnels en was in deze rots het dorp.

Omdat er geen directe busverbinding is gaan we met de taxi naar de camping om de zon onder te zien gaan.