Göreme

29 oktober 2018 - Merkez, Turkije

De wekker loopt al vroeg al want om 6.00 uur worden we opgehaald. Het is best fris en in de lucht wordt dat niet beter dus trui en jas aan. Met een busje worden we naar een open veld gebracht waar de ballonnen gereedgemaakt worden. Eerst wordt er lucht ingeblazen en als het doek behoorlijk opbolt zetten ze de brander aan. De mand van de ballon heeft geen deurtje dus instappen gaat met een huishoudtrapje. Om 6.45 uur stijgen we op. Een geweldig gezicht al die ballonnen die in het donker opstijgen. Heel langzaam drijven we verder. We genieten van de zonsopgang en de dag die aanbreekt. Wat bijzonder om mee te maken.

Na een uur wordt de landing ingezet. De bemanning wil de ballon meteen op de trailer zetten. De chauffeur zet de auto zodanig neer dat met een beetje bijsturen de ballon inderdaad op de trailer staat. Als afsluiting krijgen we een glas alcoholvrije bubbels en een certificaat. Na de bubbels worden we keurig bij onze camping afgeleverd.

Na de koffie trekken we de wandelschoenen aan en gaan op pad. Aan de andere kant van de straat is de Aynali Kilise (kilisi=kerk). We kijken er even binnen en gaan dan gewoon maar lopen. We lopen langs rotswanden met daarin grotwoningen. Na wat stijgen en dalen en teruglopen omdat het pad ophoudt, komen we bij het Göreme Open Air Museum uit. Een prachtige wandeling van 1.25 uur en we zijn misschien een kilometer van onze camping vandaan.

We gaan eerst lunchen en dan naar het museum. Voor mij is het het tweede bezoek aan Cappadocië en waar in 1988 niemand kwam, komen nu busladingen mensen aan. De mooiste kerkjes staan nu in het openluchtmuseum. Waar je toen gewoon overal in moest klimmen liggen nu gelikte wandelpaden en trapjes zorgen ervoor dat alles goed bereikbaar is. De fresco’s in de kerken zijn wel heel mooi gerestaureerd en maken het bezoek toch de moeite waard.

Na het museum lopen we terug naar de camping. Als de wasmachines draaien gaan we lekker in de zon genieten van het uitzicht.

1. Linda:
    29 oktober 2018
    Gaaf!
  2. Kees Bosman:
    30 oktober 2018
    Wat maken jullie veel mee ongekend wat een reis.
  3. Koos Meuldijk:
    30 oktober 2018
    Door al die verslagen maken wij de reis ook een beetje. Geniet er van.
  4. Hans:
    31 oktober 2018
    Het zijn inderdaad prachtige verhalen. Echt genieten!