Dasoguz-Darvaza

20 augustus 2018 - Kushkupir District, Oezbekistan

Turkmenistan bestaat voor 90% uit woestijn. Daar waar water is, is ook landbouw en dan vooral katoen. Naast landbouw is er ook nog wat veeteelt. Vooral schapen die worden gehouden voor de wol. Daar worden de grote mutsen van gemaakt die de oudere mannen soms nog dragen. Ook nu in de zomer!

Gisteravond regende het en dat was best lekker. Vanmorgen was de temperatuur met 20 graden ook een stuk aangenamer. Om 8.00 uur vertrekken we naar Darvaza. In 1971 werd bij boringen een grot gevuld met aardgas ontdekt. De grot stortte in en de boortoren verdween in een gat van 20 meter diep. Het uitstromende gas werd aangestoken met het idee dat het na een paar dagen vanzelf uit zou gaan. Die wens kwam niet uit want het vuurtje brandt nog steeds.

Het eerste deel van de route zijn er heel veel katoenvelden maar langzaam maar zeker moeten die wijken voor de woestijn. De lage zandduinen zijn begroeid met struiken. Door een soort schotten rechtop in het zand te zetten wordt geprobeerd het zand op z’n plek te houden. Dat lukt aardig; de weg is vrij.

Onderweg moeten we regelmatig langs controleposten. Je hoeft je niet te melden maar ze maken wel een foto van je kenteken. De weg was in het begin nog redelijk maar werd steeds slechter. Op sommige stukken was 10 kilometer per uur al heftig.

Na veel gehobbel waren we vlakbij de krater. Omdat we met onze camper niet door het losse zand kunnen rijden, doen we de laatste 5 kilometer met een jeep. De 4 chauffeurs met precies dezelfde auto’s namen allemaal een andere weg. Kijken wie er het eerste is. Het is wel een vreemd gezicht dat grote gat met vuur midden in de woestijn. In een van de yurten er om heen was een BBQ voor ons geregeld. Na het eten, zijn we bij de buren langs gegaan. Een Japans meisje die samen een jonge Turkmeense vrouw (gids) en een chauffeur reist. Leuk gesprek over van alles en nog wat. Toen het echt donker was nog even naar de krater gekeken. Omdat iedereen gedronken heeft, overnachten we langs het weggetje waar we geparkeerd hebben.

Kilometerstand: 100432

1. Stien Walraven:
    23 augustus 2018
    Hoi Tannie en Henk,
    Leuk dat we al je verhalen kunnen volgen via de pc. Een hele belevenis zo te zien en te lezen. Prachtige foto's!
    Wens jullie nog veel plezier en reisgenot
  2. Stien:
    23 augustus 2018
    Hoi Stien, wat leuk dat je ons volgt. Zo kun je van uit je luie stoel meereizen. Als we in Iran zijn dan hebben we geen internet. De volgende drie weken komen er dus geen berichten. Maar ik spaar ze op dus als we weer internet hebben moet je even wat inhalen. Gr. van ons.