Bishkek-Otmok

2 augustus 2018 - Biskek, Kirgizië

Eerst gaan we bij een grote supermarkt boodschappen doen. Daarna tanken en 100 liter diesel extra inslaan want in Oezbekistan schijnt er geen diesel te koop te zijn. Dus geen betere raad dan voorraad. We verlaten Bishkek in richting Otmok. Bishkek is best groot dus we zijn eerst een uur bezig om uit de stad en op de grote weg naar Otmok te komen.

Tot Kara Balta rijden we door redelijk stedelijk gebied met heel veel wegwerkzaamheden. Ooit ligt hier een prachtige weg. De Arbo controleert waarschijnlijk niet echt streng op veiligheid want we zien regelmatig wegwerkers op slippers of sandalen. Ze dragen wel veiligheidshesjes en de weg wordt natgehouden zodat de mannen niet de hele dag stof moeten happen.

In Kara Balta slaan we af naar de Atöö Ashuu pas. De pas is 3229 meter. Na een poosje komt de tolpoort. Wat jammer dat je ondanks de info niet met je visakaart kunt betalen. Alle Som bij elkaar gezocht maar helaas, 60 te weinig. Enig heen en weer gebaren brengt geen oplossing. En toen bleek dat de tol blijkbaar variabel is. In plaats van 680 Som konden we 620 Som betalen. Op het ticket stond dan weer wel 680 Som dus iemand heeft die dag een kastekort. Later hoorden we dat anderen meer betaalden dus misschien wordt het tekort op die manier gecompenseerd.

De route die volgde was geweldig. Eerst door een kloof en toen langzaam omhoog de bergen in. Daarna haarspeldbochten en behoorlijk steile hellingen. En dat allemaal over een minder goede weg. Onderweg af en toe een yurt of een paar schapen. Het laatste stuk ging door een enge tunnel van 2600 meter. Bij de ingang stond een verkeerslicht maar dat gold blijkbaar niet voor iedereen. Wij hebben maar even netjes met de vrachtwagens gewacht op groen. In de tunnel was door werkzaamheden over een gedeelte van het traject maar 1 rijstrook beschikbaar. Maar omdat ook aan de andere kant auto’s doorreden was er geen gebrek aan tegenliggers met de nodige net-mis situaties als gevolg. Dan waren er nog de nodige chauffeurs die gingen inhalen. Je moet niet teveel aan mogelijke ongelukken denken op zo’n moment. Wat zo onderweg in de bergen steeds weer opvalt is dat er bij elke helling 12% borden staan. Aan andere percentages doen ze hier niet.

Eenmaal boven op de hoogvlakte was het zo mogelijk nog mooier. Zag je bij Song Köl vooral veel paarden, hier zie je vooral schapen en geiten. Je ziet Wel wat paarden en koeien maar niet in grote kuddes. Vlak voor Otmok gewoon ergens een pad gepakt en de camper op een heuvel tussen de yurts en de schapen geparkeerd. Prachtig  zicht op de herders die het donker hun kudde bij elkaar drijven.

Kilometerstand: 97986