Askahul-Khiva

17 augustus 2018 - Xiva tumani, Oezbekistan

Om 8.00 uur vertrokken naar Khiva. Een kort ritje, 100 kilometer ongeveer. In Urganch gestopt om boodschappen te doen bij de supermarkt en de bazaar. Grote bazaar en weer iets nieuws te koop: koeienpoten.

Doorgereden naar het Asia hotel Khiva, hier overnachten we de komende twee dagen. Het hotel ligt net buiten de muur van de oude stad. Ideaal want alles is op loopafstand.

‘s Middags natuurlijk naar de Itschan Kale, de oude stad. We gaan via de mooiste van de 4 stadspoorten, de Ata Darwase naar binnen. Je bent dan meteen bij de Kalta Menar minaret, maar 28 meter hoog. De minaret werd nooit afgebouwd omdat de opdrachtgever tijdens een oorlog viel. Deze minaret staat op alle foto’s van Khiva. Daarna naar de vesting en verschillende madrassa’s. In tegenstelling tot Samarkand en Buchara zijn de gebouwen aan de binnenkant best sober. Veel minder mozaïeken en houtsnijwerk.

Toen de zon wat minder fel was naar en uitkijkpunt op de muur gegaan. Mooi uitzicht op de oude stad. Eigenlijk is Khiva een groot museum, de hele oude stad staat niet voor niets op Unesco-lijst. Nog wat rondgeslenterd en rondgekeken en toen terug naar de camper.

Kilometerstand: 99993