Almaty-Lake Bartogai

17 juli 2018 - Kegen, Kazachstan

Sinds gisteravond regent het. En echt hard dus wandelen in dit park, slaan we over. Na het douchen het water weer bijgevuld en toen de weg op. In Almaty, 15 kilometer verder en een stuk lager, schijnt de zon. In anderhalf uur tijd gaat de temperatuur van 16 naar 32 graden. We zijn ruim een uur bezig om de stad uit te komen en dat op een rustige moment. Net buiten de stad bij de bakker gestopt en een brood gekocht. De bakkerij was zo leuk dat ik nog even teruggegaan ben met de camera. De bakker wilde zelf niet op de foto maar hij vond het wel leuk dat zijn winkel gefotografeerd werd. Meteen mee achter de toonbank om de oven te bekijken. Een grote ronde stenen over waar de broodjes aan de zijkant tegen aan “geplakt” worden.

We gaan verder naar het oosten, doel is de Charyn canyon. We hebben geen haast dus gaan we buiten de stad de snelweg af. De route is misschien iets langer maar gaat door de dorpjes. Nog even op de markt gestopt voor verse spullen. De mensen meteen helemaal van de leg door die twee toeristen die boodschappen doen.

Onderweg viel ons weer op dat er bijna geen moskeeën of kerken zijn. Je hoort hier ook geen oproep voor het gebed. En dat terwijl 80% de Islam volgt.

Net voor Kokpek de afslag genomen naar het Bartogai meer. Het ligt ongeveer 20 kilometer van de hoofdweg aan een doodlopende weg. Het meer ligt prachtig tussen de bergen. In de zon heeft het water een aparte groenige kleur, zonder zon wordt het een beetje grijsgroen. Er is hier niemand behalve de man die de stuwdam bewaakt. We vinden het hier zo mooi dat we spontaan besluiten om hier te overnachten. Als we morgen de kloof in willen lopen moeten we wel vroeg op maar dat hebben we er graag voor over.

Toen we lekker aan een wijntje zaten kwam er een politieman met twee militairen. We staan in een restricted area. Na controle van de paspoorten kregen we toestemming om te blijven staan. Intussen ontstond er in de bergen een gigantische onweersbui die we later ook op ons dak kregen. Wij blij dat we niet meer hoefden te gaan rijden in dit noodweer.

Kilometerstand: 96460

1. Hennie Weertman &:
    19 juli 2018
    een beetje regen kunnen wij hier wel gebruiken !!!!
    Tot het eind van de maand wordt er geen regen verwacht.
    Gelukkig hebben jullie voldoende afwisseling.
  2. Hans en Gertje:
    20 juli 2018
    Leuk hoor jullie verhalen.
    Het lijkt overigens of jullie alleen en niet met meerdere campers in groepsverband op pad zijn. Hoe zijn de contacten? Fijne reis verder en blijf aub voorzichtig.