Alga-Almaty

15 juli 2018 - Butakovka, Kazachstan

Vandaag rijden we naar Almaty, 200 kilometer naar het oosten. Langs de weg af en toe een kraam met honing, meloenen of aardbeien. Vaak met een hutje erbij waarin de verkoper overnacht. En iets in tankwagentje?? We hebben nog niet kunnen ontdekken wat het is, maar misschien gaat dat nog lukken.

Bij het binnenrijden van de stad is er meteen een heel grote markt. En omdat het zondag was, was het daar in de buurt verschrikkelijk druk. We hebben niet eens geprobeerd om daar te parkeren met onze grote bak. Misschien morgen opnieuw proberen. Midden in de stad een parkeerplaats gevonden en lopend naar een ander marktje en daar wat noten gekocht. We wilden de kathedraal bekijken maar die is gesloten voor renovatie dus we waren snel klaar. Nog even een in de stad koffie gedronken en de voetgangerszone in. Die is ongeveer 500 meter met een paar grotere malls. Niet echt groot voor deze stad. Het contrast met de toch redelijk armoedige flats en de shopping malls met hele dure kleding, is wel heel erg groot.

Alma-Ata is een grote stad maar zoals alle steden die we tot nu toe gezien hebben, niet echt mooi. Ze hebben geen oude stadskern en missen daardoor sfeer. Bij de oude kathedraal beginnen gelijk de flats. Je ziet ook betrekkelijk weinig winkels omdat iedereen naar een shopping mall of naar een markt gaat.

Omdat we vanavond voetbal willen kijken rijden we niet naar het NP maar parkeren bij de ijsbaan. (Hier hebben Ard Schenk en Kees Verkerk nog geschaatst.) Net na ons kwamen er tientallen auto’s. Er schijnt een finale-feestje voor bobo’s te zijn. Politie en leger zijn aanwezig om alles in goede banen te leiden. We waren al berekend op een hoop lawaai en muziek maar blijkbaar was de overwinning van Frankrijk hier geen reden voor een feestje.

Kilometerstand: 96190